Inspirerend! Slechts 1 auto op 250 werknemers bij De Nieuwe Kerk & Hermitage

De Nieuwe Kerk en Hermitage staan beide bekend om hun spraakmakende tentoonstellingen. Met gemiddeld 220.000 bezoekers per jaar is De Nieuwe Kerk zelfs een van de best bezochte tentoonstellingslocaties in Nederland. Daarnaast worden de prachtige gebouwen en, bij de Hermitage, de grootste binnentuin van Amsterdam, gebruikt voor koninklijke ceremonies, officiële bijeenkomsten en culturele evenementen. Dat ze op gebied van duurzaamheid ook zeer actief zijn is minder bekend. Er werken bijvoorbeeld zo’n 250 mensen, en die komen allemaal op de fiets of met het openbaar vervoer.

“Oké, alleen onze sponsorwerver heeft een auto, maar die moet dan ook voor afspraken het hele land door. Ze is echt de enige. We zitten op een van de mooiste locaties van de stad, parkeerplekken zijn hier sowieso schaars. Dus al zouden we willen, dan kunnen we de auto’s niet kwijt. Maar ik heb er nog nooit iemand over gehoord. Ik hoor wel ‘s morgens heel vaak collega’s praten over de mooie fietstocht van die ochtend. Ik fiets zelf ook nog eens regelmatig heen en weer tussen onze twee locaties, daar geniet ik echt van. De stad is zo mooi,” zegt Sebastiaan Lagendaal, Hoofd Facilitaire Zaken en Veiligheid bij De Nieuwe Kerk & Hermitage Amsterdam.

Stichting Producties De Nieuwe Kerk & Hermitage financiert met eigen middelen (gesteund door het bedrijfsleven en particulieren) alle activiteiten en probeert dat op een maatschappelijk verantwoorde en duurzame manier te doen. “Toen ik hier net kwam werken was ik de enige die enorm op duurzaamheid zat, maar het is gaaf om te zien dat dit thema inmiddels verweven is in de gehele keten van onze organisatie; van inkoop en transport tot productie.”

Bezoekers komen met openbaarvervoer

Bij musea komt het grootste gedeelte van alle bewegingen natuurlijk van bezoekers. Bij de Nieuwe Kerk & Hermitage leveren deze bezoekers echter weinig kopzorgen als het gaat om duurzaamheid. “Anders dan bij veel andere grote musea komt bijna 80% van onze bezoekers uit Nederland zelf. Zij zijn veelal 65+ en komen voor het overgrote deel met het openbaarvervoer. Onze ligging maakt dit gelukkig ook mogelijk, daar hebben we echt geluk mee. De metrohalte is hier 150 meter vandaan.”

Vervoer over water

Een plek als deze doet meteen denken aan de geschiedenis van de stad. De eerste grachten zijn gegraven voor stadsverdediging en waterbeheer, maar toen door stadsuitbreidingen de oude verdedigingsgrachten binnen de stadsmuren kwamen te liggen verloren ze hun functie. Vervolgens werden deze grachten gebruikt voor transport van koopmansgoederen. Een slimme zet, dit maakte de stad schatrijk. Helaas hebben de grachten wederom hun functie verloren. De Hermitage heeft voor de ingang een prachtige steiger liggen welke oude gebruiken kan doen herleven.

“Deze plek leent zich inderdaad bij uitstek voor het opnieuw inzetten van vervoer over water. Logistiek over water, mits elektrisch, zou dé oplossing kunnen zijn voor de verkeersproblemen in de stad. We zijn drie jaar geleden dan ook samen met enkele andere culturele instellingen zoals Carré, de Stopera en Artis, een pilot gestart voor vuilnisophaal over water. Dit is inmiddels een groot succes. We zijn daardoor nu verder aan het onderzoeken welke mogelijkheden er nog meer zijn. De Hanos, Heineken en andere leveranciers rijden dagelijks af en aan. Dit zouden we gezamenlijk toch ook moeten kunnen bundelen en over het water moeten kunnen regelen?” aldus Sebastiaan.

Ook het logistieke gedeelte kan duurzamer

Het vervoer van tentoonstellingen is vaak alles behalve milieuvriendelijk. Dat komt met grote oude vrachtwagens of per vliegtuig uit Rusland. Bij de tentoonstellingen, die altijd van tijdelijke aard zijn, heeft veel materiaal vaak ook nog eens een louter tijdelijke functie. “Hier zijn we inmiddels ook allemaal naar aan het kijken. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als er elektrische vrachtwagens komen die gewoon zonder laadpauze 500 kilometer kunnen rijden. Maar dit proces kunnen wij niet versnellen. Wel kunnen we zelf een en ander beter organiseren. Hopelijk is er straks bijvoorbeeld een hub buiten de stad waar alle culturele instellingen hun kunst kunnen verladen naar kleine elektrische wagens. Maar ook proberen we tegenwoordig tentoonstellingsmaterialen op een slimme manier her te gebruiken. Zo hebben we nu een prachtige gouden vloer liggen waarmee we samen met Gispen aan het kijken zijn hoe we die na de tentoonstelling kunnen verwerken in tafelbladen.”

Dankzij Breikers werd er ook nog beter nagedacht over logistiek. “Wij waren eigenlijk net bezig met het herformuleren van ons maatschappelijk verantwoorde inkoopbeleid toen Breikers per toeval op ons pad kwam. De timing was perfect, want daardoor hebben we in onze vragenlijsten naar alle leveranciers waar we mee werken ook de manieren van transport verwerkt. Nu is dat dus een van de punten geworden waarop we samenwerkingen (her)overwegen. Wanneer leveranciers niet meer bij ons duurzaamheidsbeleid passen moeten we soms ook afscheid nemen.”

Sebastiaan is tevreden maar ongeduldig. “Persoonlijk gaat het mij eigenlijk nooit snel genoeg. Maar als ik kijk naar ons totale duurzaamheidsbeleid; van de zonnecellen op ons dak en het grijswatersysteem, tot fietsstimulering en het hergebruik van tentoonstellingsmaterialen dan zijn we op de goede weg.”

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top