Danone Place Amsterdam pakte verhuizing aan om mobiliteitsbeleid te moderniseren

Toen Danone dit jaar verhuisde naar hun nieuwe wereldwijde hoofdkantoor in Nederland (Danone Place Amsterdam), ging het hele mobiliteitsbeleid op de schop. Voor the last mile van station naar kantoor least het bedrijf nu een elektrische shuttlebus.

Qua afstand stelde de verhuizing van Danone eigenlijk maar weinig voor. Tussen het oude kantoor in het WTC op Schiphol en de nieuwe plek op bedrijventerrein Beukenhorst in Hoofddorp ligt nog geen zes kilometer. Toch veranderde er voor veel medewerkers iets groots in hun dagelijkse rit. En dan vooral in het allerlaatste staartje van de reis.

“We kwamen echt uit een luxe positie”, zegt Nick van der Kloor, HR site manager bij Danone in Hoofddorp. “Medewerkers konden vanuit het station overdekt naar kantoor lopen, over de bekende Mind Your Step-band.” Nu is de wandeling van anderhalve kilometer in Hoofddorp niet veel langer, maar medewerkers die met het openbaar vervoer komen, moeten dat wel door doen door weer en wind. Het gaat dan om zo’n 400 van de 850 collega’s.

One Planet. One Health

Daar stak Danone een stokje voor. “We zagen de verhuizing als mooie aanleiding om het hele mobiliteitsbeleid beter aan te sluiten op onze missie: One Planet. One Health”, zegt Nick. “We willen zorg dragen voor de planeet, haar bewoners en dus ook onze medewerkers.”

Een eerste stap was een gesprek met de ondernemingsraad. De 16 vertegenwoordigers van het personeel wilden graag een gezonde werkomgeving creëren en vooral betrokken blijven bij de nieuwe plannen. Zo gezegd, zo gedaan. Eens per maand besprak een sub-comité van de ondernemingsraad – speciaal aangesteld voor het nieuwbouwproject – de verhuizing en de mobiliteitsveranderingen.

De R van regen

Daarbij stapte Danone al snel naar Breikers. Nick: “Ik hoorde via een ander bedrijf over Breikers en plande een informele meeting. Zo groeide de samenwerking organisch tot iets heel groots. Breikers koppelde ons bijvoorbeeld aan andere bedrijven, deed mee met workshops en kwam met het idee om te zorgen voor de zogenoemde ‘Last Mile’.”

Zo ontstond in de maandelijkse bespreking het idee voor een elektrische shuttlebus. Op leasebasis, want dat was financieel aantrekkelijker dan huren of een taxibedrijf inschakelen. In natte maanden – met de R van regen in de naam – rijdt de shuttlebus in piekuren af en aan tussen het station en het kantoor.  Chauffeurs komen via een uitzendbureau uit een pool gepensioneerden met rij-ervaring.

Collectief

Het blijft niet bij de Shuttlebus. Danone bekeek kritisch het parkeerbeleid, plaatste elektrische laadpalen, stimuleert carpoolen met een app, lanceerde een e-bikeprogramma en zet binnenkort voor kleine ritjes overdag vijf circulaire fietsen in de kelder, gemaakt van oud fietsmateriaal. Dat kan allemaal nog een boost krijgen als de volgende stap wordt gezet: samenwerken met de buren.

Nick: “Naast ons zitten sportmerk Asics en bouwbedrijf Fluor. In een collectief kunnen we de shuttlebus en e-bikes beter benutten. Dat kan ook met de ride-sharing app, dat is bijna een dating app van het bedrijf Toogethr. Als buurbedrijven mee doen, is met duizenden medewerkers de kans veel groter dat iemand bij jou om de hoek woont.” Samenwerken betekent volgens Nick ook meer kans op subsidies van bijvoorbeeld Groot Schiphol Bereikbaar.

De buren willen wel, maar konden nog niet zo snel mee. Danone is alvast begonnen en deelt nu de learnings. Bijvoorbeeld het onverwacht grote succes van de shuttlebus. Zelfs toen Danone een twééde elektrische bus van een taxi-bedrijf inschakelde, zat die vol. “Ook bij mooi weer”, zegt Nick enthousiast. “Mensen vinden het gemakkelijk en efficiënt, ook vrouwen op hakken bijvoorbeeld.” Danone kijkt nu hoe de shuttlebus vaker kan worden ingezet.

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top