Arup – Van ongelimiteerde reiskostenvergoeding naar duurzaam reisaanbod

Veel medewerkers van ingenieursbedrijf Arup namen dit jaar afscheid van een voor hen wel heel gunstige tegemoetkoming in reiskosten. Hoe kreeg het bedrijf dat voor elkaar?

Toen Tamara Gieze in 2016 bij Arup kwam werken als HR en facilitair manager, was ze verbaasd over de onbeperkte reiskostenvergoeding voor medewerkers. “Vaak zit daar een maximum op. Hier konden mensen uit Tilburg tot wel 700 euro per maand krijgen!”

Ze dacht er een jaar later weer aan terug toen de leaseautocontracten zouden aflopen. Samen met collega Romy Nijkamp, projectmanager, besloot ze dan maar meteen het hele mobiliteitsbeleid onder de loep te nemen. Paste dat eigenlijk nog wel bij het bedrijf?

Niet echt, was al snel de conclusie. Arups missie is ‘to shape a better world’. De ingenieurs proberen de enorme CO2-uistoot in de bouw bijvoorbeeld te verkleinen met circulair ontworpen gebouwen. Tamara: “Dan is het gek om wel in een vervuilende diesel aan te komen bij klanten.”

Om medewerkers te stimuleren vaker hun auto te laten staan, wilde Arup de ongelimiteerde reiskostenvergoeding stoppen. Maar dat gaat niet zomaar. Om zo’n afspraak in de arbeidsovereenkomst te veranderen, moet elke medewerker akkoord geven.

Draagvlak

Uit eerdere verandertrajecten die Tamara had geleid, wist ze dat 10 tot 15 procent van de mensen vaak tégen is. Zonder zich daar al te veel van aan te trekken, wilde ze het draagvlak voor een nieuw mobiliteitsplan wel zo groot mogelijk maken. Ze startte daarom met een enquête over een nieuw mobiliteitsbeleid. Breikers dacht mee en tipte om ook open vragen te stellen. “Daar kwam wel veel verrassends uit”, zegt Tamara. Het idee van een fietsenmaker op kantoor bijvoorbeeld, om ook het aanbod te verbeteren voor medewerkers die al duurzaam reisden.

Dankzij de enquête – die maar liefst 90 procent van de medewerkers invulde – dacht bijna iedereen vanaf het begin mee over de nieuwe plannen. Die betrokkenheid diepte Tamara en Romy verder uit met een workshop – waar ze bewust mensen van álle afdelingen bij betrokken. Ondertussen overlegden ze regelmatig met de ondernemingsraad.

Meten is weten

Een jaar lang haalde Arup zo input op uit de eigen organisatie en verkende de mogelijkheden in de markt, met behulp van Breikers’ netwerk en ervaring. Uiteindelijk ontwikkelde het ingenieursbureau een model waarin iedereen eerste klas kan reizen met de NS business card, een ruimere fietscompensatie krijgt en op speciale hubs elektrische Amber-auto’s kan gebruiken. Een uitgebreid plan, want volgens Tamara is een passende oplossing voor élke medewerker onmisbaar voor het creëren van draagvlak.

En, is dat gelukt? Afgelopen zomer legde Arup de keuze voor aan medewerkers: wel of niet instemmen met een nieuwe mobiliteitsregeling en daarmee het terugtrekken van de onbeperkte reiskostenvergoeding. Een ruime 88 procent wilde mee veranderen. En dat terwijl sommigen er strikt genomen financieel op achteruit gingen.

Zo ook Tamara zelf. De kilometervergoeding die ze kreeg om elke dag per auto naar haar werk te reizen, was hoger dan de kosten van een NS business card. Toch hoefde ze er niet lang over na te denken. “Ik vind de flexibiliteit leuk en laat graag zien dat ik duurzaam bezig ben.”

Verstokte autorijders

Zelfs voorheen ‘verstokte autorijders’ zijn nu om, vertelt Tamara enthousiast. Collega Jon van Weperen, Facilities coordinator die iedere dag per auto reisde, vertelde haar laatst dat hij het heel prettig vindt om nu in de trein zijn mail weg te werken.

Het verraste Tamara niet dat twaalf procent van de medewerkers hun contract niet wilden aanpassen. Dat is precies de 10 tot 15 procent waar ze al rekening mee hield. Deze medewerkers waren overigens niet alleen gefocust op de kosten. Sommigen vonden het vanuit privacyoverweging bijvoorbeeld geen prettig idee dat al hun reisgedrag werd geregistreerd.

Dat gebeurt in een app van de Mobiliteitsfabriek, waarin medewerkers hun werkreizen zien, inclusief co2-uitstoot. Ook dat kwam voort uit een behoefte van medewerkers. Veel ingenieurs koesteren zo’n objectieve maat, want meten is weten. Met de app hoopt Tamara medewerkers bewuster te maken van hun reisgedrag en het effect daarvan. Zelf neemt ze ook in haar vrije tijd nu vaker dan eerst de trein. “Het zou natuurlijk geweldig zijn als dat ook bij anderen gebeurt.”

Tamara is blij dat het nieuwe mobiliteitsbeleid in een korte tijd zo veelzijdig is geworden. Tips voor anderen? “Ga het vooral dóen en laat je helpen door een partij met ervaring.”

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top