10 tips voor effectief thuiswerken

Bij langdurig werken met een beeldscherm is het belangrijk om dat op een gezonde manier te doen. Als je een gezonde werkwijze hebt en gebruik maakt van de instellingen van de werkplek, is de kans kleiner dat langdurig werken met beeldschermen tot klachten aan armen, nek of schouders leidt. Beeldschermwerk gebeurt vaak zittend, en langdurig zitten brengt ook risico’s met zich mee. Tenslotte kan intensief werken met de computer leiden tot oog- en stressklachten. Genoeg reden om te zorgen dat jouw situatie in orde is!

Om werkgevers en werknemers te ondersteunen bij het gezond inrichten van hun werk met een beeldscherm is door TNO de checklist BAS ontwikkeld.

Checklist BAS is een methode om te bepalen òf, en zo ja welke risico’s aanwezig zijn bij jouw werk met een beeldscherm. De checklist is eenvoudig toe te passen en bestaat voor het grootste deel uit ja-nee vragen. De methode is bedoeld voor werknemers die (gemiddeld) meer dan 2 uur per dag aan een beeldscherm werken.

Wil je checklist BAS zelf invullen? Kijk dan HIER.

Ben je preventiemedewerker of wil je BAS introduceren in jouw organisatie? Klik dan hier voor aanvullende informatie.

Ook is er een handige whitepaper met tips en tricks. Bekijk deze tiplijst van TNO: https://www.fysiekebelasting.tno.nl/THUISWERKEN-in-Coronatijd.pdf

Thuiswerken heeft automatisch ook effect op de privésfeer van werknemers. De werk-privébalans kan gemakkelijk door allerlei factoren verstoord raken. Je kunt als werknemer en werkgever een aantal concrete dingen doen om jouw werk-privébalans te bewaken. In deze factsheet, samengesteld door TNO en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, lees je hoe je een verstoorde balans kunt herkennen én hoe je actief een goede balans behoudt. 

DOWNLOAD Factsheet Werk-Privébalans.pdf     

Zelfs de echte kantoortijgers lukt het niet om 8 uur per dag effectief thuis te werken. Dat hoeft ook niet. Wel is het prettig om aan het einde van de dag het idee te hebben, dat je meters hebt gemaakt. En daar komt meer bij kijken dan alleen maar achter je computer te gaan zitten. Als werkgever kun je deze handige checklist delen met werknemers:

1. Stap iedere dag op een normale tijd uit je bed

Routine is belangrijk voor je productiviteit en energieniveau. Dus stap je normaalsproken om 8.00 uur op de fiets of in de auto om naar je werk te gaan. Stap dan nu niet later dan 8.00 uur je bed uit en zorg dat je om 9.00 uur aan het werk gaat.

2. Ontbijt

Neem de tijd voor een goed ontbijt. Gewoon aan tafel, niet al achter je computer.

3. Kleed je aan

Sla de valkuil over om de hele dag in je pyjama of joggingbroek rond te lopen. Door je normaal aan te kleden, zelfs ook schoenen aan te trekken, geef je je hersens het startsein dat er actie wordt verwacht.

4. Belangrijke taken eerst

Gebruik je eerste werkuren om de belangrijkste dingen te doen. Of je nou wilt of niet, je concentratie zakt gedurende de dag weg. Daarom is het slim om de dingen die je op de automatische piloot kunt doen, te bewaren tot de middag.

5. Werk maximaal 1 tot 2 uur achter elkaar

En neem dan pauze. Bedenk wat je in het blok af wilt hebben. Het is namelijk best moeilijk om zelf deadlines vast te houden, als die opeens niet meer zo hard zijn. Spreek voor je pauze bijvoorbeeld even af om te videobellen met een collega en praat dan ook niet over werk (dat kon je op kantoor ook, dus thuis ook 😉 ) Of loop even je tuin in, rek en strek een beetje, dat soort dingen.

6. Plan pauzes

Een mooie term daarvoor is ‘Google-time’. Plan bewust even tijd voor social media, maar ook het doen van je wasje en het water geven van de plantjes. Beter 10 minuten achter elkaar iets anders doen dan werk, dan je tussentijds vaak en veel laten afleiden.

7. Ga goed zitten

Zorg voor een goede thuiswerkplek. Liefst aan een bureau met een goede stoel. Heb je die niet, dan is de eettafel met stoel natuurlijk ook prima. Denk er even bewust aan dat je goed gaat zitten: stoel goed aangeschoven, benen het liefst naast elkaar, schouders laag.

8. Stop op tijd

Ben je niet meer tevreden met het resultaat van je werk of ben je moe. Stop dan. Beter later of de volgende dag weer fris aan de slag.

10. Plan sporten

Als je thuiswerkt staan je uren niet vast en is het makkelijk om je dag net even wat anders in te delen dan normaal. Gek genoeg is sporten dan vaak iets wat tussen wal en het schip valt. Zeker nu georganiseerd sporten niet meer kan. En dat terwijl bewegen zorgt voor een heldere geest en energie. Plan daarom vaste momenten in de week waarop je wel gaat sporten en houd je eraan. Je kunt je sportkleding al aantrekken als je begint met werken. Echt waar, dat helpt.

11. Wees collegiaal

Al werk je thuis, je werkt nog steeds samen met collega’s. Zet dus duidelijk in je outlook-agenda wanneer je aan het werk bent én wanneer je privétijd neemt. Zorg dat je bereikbaar bent via mail en je telefoon. Wees op tijd en voorbereid bij online vergaderingen.

Wil je kosteloos advies op maat over hoe je thuiswerken beter kunt faciliteren binnen jouw organisatie?

Vul hieronder je gegevens in, dan nemen we contact met je op.

INTERESSANT? DEEL DIT ARTIKEL GERUST MET JOUW NETWERK!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top